onsdag den 25. maj 2011

Åben Have i weekenden

Lige nu topper forårshaven... Mange skønne rhododendroner står i fuldt flor, det hvide bed er en perle og både Magnolia tripetala og etagekornellen, Cornus controversa, blomstrer. Jeg havde nu altså også planlagt, at det skulle være sådan - ja, faktisk havde jeg satset på en lang vinter, da vi i eferåret skulle planlægge datoen for den første omgang Åben Have i år. Det er nu i den kommende weekend...

Og nu er det ikke længere blot de særligt tidlige pæoner, der blomstrer. Også træpæonerne er kommet med, og jeg elsker altså at se aftensolen skinne gennem de tynde kronblade.

Vores have er ingen udstilling, og vi gør os ingen forestillinger om at opnå 'det perfekte' og 'helt sublime'. Vores have er en have - og dermed mener jeg, at det er et dejligt sted for både børn som voksne at tilbringe umådeligt mange timer - uden at skulle præstere en hel masse. Der er da bestemt også lidt ukrudt 'i krogene', men det render jo ingen steder, og jeg vil da i hvert fald ikke få stress over min have! Faktisk er jeg stadig ikke helt færdig med at klippe roserne... Men da det er de remonterende slags, går det jo nok alligevel - til gengæld får jeg så en meget længere 'frisk' hovedblomstring, hvis I forstår...


Når etagekornellen, Cornus controversa, blomstrer, ønsker jeg mig altid en lun, vindstille aften. Så dufter de skønne, hvide blomsterskærme i hele haven...

For 8 år siden da vi købte træet, var der blot en enkelt etage og et topskud. Etagen er skåret væk for flere år siden for at give lidt lys til planterne forneden, men I kan tælle alle de etager, det i øvrigt har sat. Hvert år er der kommet en ny til - men heldigvis er der ikke så langt imellem dem, der er kommet de seneste par år. En overgang var jeg helt bekymret for, hvordan det ville gå, hvis der var en tilvækst på over 1 m om året.

Hvis man ønsker en etagekornel med tydelige etager, skal man sørge for at få et træ, der blot har en enkelt stamme. Mange har nemlig flere, og derfor bliver etagerne lidt rodede at se på.

I England kalder man det i øvrigt for 'Wedding Cake Tree'.

Når blomstringen er færdig, kommer der sorte bær på skærmene. Dét er også smukt...

Og så skal I da også lige have lov at se vores første kylling. Ræven ryddede hønsehuset for 14 dage siden - men heldigvis havde jeg to skrukhøner liggende på æg andre steder i haven. Jeg er spændt på, hvor mange levedygtige kyllinger det bliver til i alt - der er 19 æg til sammen under de to skrukker.

13 kommentarer:

  1. Jeg ville rigtig gerne se din have, men skal til Stockholm i weekenden sammen med 5 veninder :)
    Holder du kun åbent 1 gang om året?

    SvarSlet
  2. Jeg syntes det er fantastisk at være rundt og se de åbne haver. Netop fordi de hver især er så forskellige og afspejler noget af de mennesker der bor der. Jeg kommer bestemt ikke for at se den perfekte have, men netop variationerne og den inspiration det kan give til min egen lille have, - der er altid noget at hente.

    Håber I får en fantastisk week-end med mange søde gæster :o)

    SvarSlet
  3. @ Lene: Nej - sidste weekend i juni holder vi også Åben Have, og så er der et par dage i august i forbindelse med Haveselskabets Havefestival.

    @Fru Friis: Ja, vi elsker også at tage 'på haveture' - og havemennesker er som regel rigtig hyggelige at tale med...

    SvarSlet
  4. Jeg elsker din tilgang til haven, at der godt kan stå ukrudt og at det er et sted, hvor man lever. Uden at få stress! God fornøjelse med åben have arrangementet ;)

    SvarSlet
  5. Kunne da godt tænkes at man skulle besøge fyn her på søndag ;)

    SvarSlet
  6. Dejlig beskrivelse af din have :-) Og ja, en have skal bruges!

    Nåh, det var da en skøn kylling - hvilken race er det?

    Og uh... grimt med ræven - den har vi heldigvis været forskånet for alle de år, vi har haft høns (11 år).

    SvarSlet
  7. Rigtig skøn have du har - har set et tv -indslag derfra.
    En have skal nydes - og ukrudt er jo bare en lidt anderledes plante.
    Held og lykke med din åbne have i weekenden.
    /Hanne Bente

    SvarSlet
  8. Dejlig billeder fra din have:) Anne Gine

    SvarSlet
  9. Åh, din have er så smuk. Jeg håber en dag, at kunne se den. Jeg bor ikke lige på de kanter, så det skal passe ind med en anden tur.
    Dejligt at høre din tilgang til haven. Jeg kunne vist lære lidt der ;-)

    SvarSlet
  10. @ Tim: Det kunne da være hyggeligt. Vi har planer om, at børnene skal kunne lave pandekager over bål. Så vi krydser fingre for lidt tørvejr.

    @ Staudefeen: Det er Sussex - de store af dem. De er efterhånden godt blandede i farverne - men jeg kan jo godt li' det sådan ;)

    @ Hanne Bente: Ja - vi er altså også meget glade for vores have... Og sikke fine fotos af Botanic Garden-kopperne, der er på din blog.

    @ Ina: Man er altid velkommen til at komme forbi, selvom vi ikke har Åben Have. Men så slipper man ikke for synet af børnenes trampolin, og det er heller ikke sikkert, græskanterne er nytrimmede! Men det ER jo også bare en have ;)

    SvarSlet
  11. Sikke fine billeder - skøn etagekornel. Lykke til med den åbne have, her er der tørvejr, mon det bliver til pandekager i fynske? ;o).

    Knus
    Mette

    SvarSlet
  12. Hej! Vilken fin blogg du har! Hittade hit eftersom jag såg att du kommenterat på Marianas blogg att du har problem med att logga in. Testa att INTE kryssa i rutan att du vill vara inloggad så kanske det funkar. Det gör det uppenbarligen för mig i alla fall!
    Ha det gott!/Laila

    SvarSlet
  13. hej Marie-Louise

    TAK FOR SIDST, det var sku' hyggeligt at besøge dig og din have i går(søndag), og ikke mindst pandekagerne snakkede ungerne en del om på vejen hjem. Og jeg har da i den grad fået mange ideer med hjem.

    På min blog er der nu lagt en del billeder fra din have..

    SvarSlet