søndag den 8. maj 2011

Planteparadis på Asperupgaard


Magnolia 'Sunsation'. Vi kørte direkte ud på vores lokale planteskole for at bestille den... Den kan fås i Holland, så hvis vi er heldige, har de den endnu i potte - ellers må vi vente til efteråret. Og den er virkelig værd at vente på! En grøn-gul skal åbenbarer en svagt rosafarvet inderblomst. Supersmukt i mine øjne.

Min mand og jeg har været på Asperupgaard i dag. Det er her, Bjarne Dinesen huserer med en omfattende samling af magnolier og en masse spændende træer i øvrigt. Er man interesseret i sjældenheder inden for denne genre, er det et must at aflægge haven et besøg. Der er åbent 1. og 3. weekend i maj og juni kl. 11-17.
Denne gule Magnolia 'Yellow Bird' er også sat på ønskelisten.

Og havde vi endnu mere plads, ville vi garanteret også ønske os denne Magnolia wilsonii.

Kan I forestille jer dette store Duetræ om 14 dage?
Så er de cremefarvede højblade blevet større og helt hvide...

Sidste år sprang den ud 1. maj, fortalte Bjarne os. I år måtte han vente en uge yderligere.
Rosa pendulina er en vildrose.

Har du lyst til at se 'sortimentet' lidt an, kan du ganske sikkert bruge en del tid på Bjarne Dinesens hjemmeside www.asperupgaard.dk

7 kommentarer:

  1. Rigtig flotte billeder- Magnolia wilsonii - er rigtig flot.
    Jeg har en magnolia /Susan - den er endnu ikke i blomst:)
    /Hanne Bente

    SvarSlet
  2. Wow hvor er de smukke, jeg forstår dig skam godt :-D Jeg håber du får dine grønne fingre i den!
    Mange hilsner Gro

    SvarSlet
  3. Sikke nogle skønne magnolia, specielt Sunsation er rigtig flot.
    Asperupgård er absolut et besøg værd, hvis man er på de kanter.

    SvarSlet
  4. Du har en go' smag for de "rigtige" magnolia'er, jeg forventer også at anskaffe mig en eller to stykker i efteråret, EFTER når vi bliver færdige med tilbygning på huset..

    SvarSlet
  5. @ Hanne Bente: Det er jo noget af det skønne ved magnoliaerne - familien strækker blomstringen over en lang periode. Jeg har set M. nigra blomstre lidt gennem hele sommeren indtil oktober...

    @ Tim: Kender du www.magnoliastore.com? Det skulle være rimeligt nok mht. fragtpriserne, selvom det er en hollandsk side. Og hvis man er rigtig nørd, tjekker man siden dagligt hele oktober for at komme først, når de salgsklar lækkerier 'frigives'.

    SvarSlet
  6. Kromanns planteskole ved Fredericia har også et stort flot eksemplar af duetræet.
    Vh Maibritt

    SvarSlet
  7. Hej Marie-Louise
    TAK for oplysningen med websiden, de har en pæn stor udvalg, og det gælder altid om at finde en "som naboen ikke har", og her er muligheden :-)

    SvarSlet