lørdag den 2. juli 2011

De violette slyngroser

Folk, der kender mig, ved, at jeg er meget glad for lilla. Derfor har jeg samlet mig alle de lilla/violette slyngroser, jeg er kommet i nærheden af, og lige nu er de helt fantastisk rigtblomstrende.

På det øverste foto er det 'Bleu Magenta', der pryder et af vores magnolietræer. Den ville også være fin i et stort frugttræ, for den har stort set ingen torne. Den eneste ulempe ved den er, at den relativt nemt får meldug - dette kan dog undgås med et par ordentlige vandinger i løbet af forsommeren. 
Denne rose spørger rigtig mange af vores havegæster efter navnet på. Jeg har ledt længe i mine notater og fundet frem til følgende: "Carnea (blå)". Og nu bliver det så lidt irriterende, for 'Carnea' er sartrosa og har slet ikke samme tætte, rosetformede blomster som dem på min plante. Og man kan slet ikke finde en blå rose med det navn, hvis man kigger i rosenleksika, plantelister eller googler! Jeg ved, hvor i Tyskland jeg har købt den, så når jeg kommer forbi næste gang, vil jeg medbringe et foto og få navnet helt på plads (forhåbentlig!) 
'Donau' (tv.) betragter jeg som den mest blå af mine blåviolette roser. Planten er mere frodig og rigtblomstrende end min 'Veilchenblau' (th.), blomsterne er lidt mere fyldte, og de nederste af kronbladene er hvide på et lidt større område. Men de er bestemt begge skønne...
'Violette' tager prisen som den, der kan fremstå mørkest. Farven er virkelig intens, - som dén man i England kalder maroon. Jeg har endnu ikke mødt et dansk ord, der dækker ordentligt! Når man kigger direkte ind i blomsten, lyser de varmtgule støvdragere smukt. 
Rosa-violet er vel betegnelsen for farven hos 'Rose-Marie Viaud'. Jeg er helt vild med de små, meget tætfyldte rosetter. Og de klistrer ikke sammen i regnvejr! 
Denne rose betager alle med sine karminrosa, halvstore rosetter, der bleger mod kanten, for efterhånden at blive næsten ensfarvet blåviolette. Den dufter dejligt og har tilmed stærktduftende kirtelhår på blomsterstilkene, så her er flere dufte at komme efter (men måske er det bare mig, der nyder at gå at 'gnide og dufte' mine roser på bagsiden? Sådan en lille bonusoplevelse, tænker jeg). 

10 kommentarer:

  1. Tak for navnene! Vi er i fuld sving med at planlægge rosenpergola - stærkt inspireret af din have! Og calamintha´en har fået en god vokseplads, hvor den må brede sig så tosset den vil.
    God weekend ;-)

    SvarSlet
  2. Fantastiske roser og så frodige. Er især vild med Bleu Magenta.

    SvarSlet
  3. WOW, hvor ser det skønt ud! Jamen jeg har da stadig jeres have med i mine drømme fra sidste besøg...og kan se at jeg missede en åben have, øv øv... jeg kommer helt sikkert igen til august. De bedste hilsner og god sommer fra Fru Krull

    SvarSlet
  4. Hvor er de farver super flotte:) Anne Gine

    SvarSlet
  5. Rigtig flotte roser
    Jeg har købt en ny blå i år "Blue for You" - en lidt spændende rose.
    Ha´en god lørdag aften.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  6. Fine roser allesammen. Dejligt med gode dufte. Har du prøvet at smage på duggen eller regnvandet i rosen. Det smager, som de dufter og er en helt speciel oplevelse.

    SvarSlet
  7. @ Anette: Det er dejligt at høre. Sig endelig til, hvis du skal bruge flere. Vi er nemlig gået godt igang med projekt udgravning.

    @Fru Krull: Jamen, så på gensyn da :)

    @ Anne Gine: Noget af det dejlige ved dem er, at det er meget rolige farver. Og så kan jeg jo lave 'lidt spræl' med lidt lysegult ved siden af ;)

    @ Hanne Bente: Den kender jeg ikke... (så den skal lige googles!)

    @ Høneballehaven: Nej, det har aldrig prøvet - men det skal jeg bestemt! Allerede i morgen tidlig :)

    SvarSlet
  8. Lindas flores.Parabéns!

    SvarSlet
  9. Øv, jeg kan ikke finde den, der hedder Violetta, nogen steder. Den er ellers helt fantastisk!!

    SvarSlet