søndag den 22. januar 2012

Vinterblomster

Prunus subhirtella 'Autumnalis'. Oktoberkirsebær.
 - Jeg kalder den for mit popcorn-træ, for her fra min computerplads (sådan på en små 6 meters afstand) ligner det et træ pyntet med popcorn. Små, hvide blomster ud ad de tynde grene - hele vinteren, når den er af den milde type. Og sådan er det jo i år...
Nogle år går blomstringen i gang allerede i oktober - deraf det danske navn Oktoberkirsebær. Mit træ sprang dog først ud sidst i november. For tre år siden (inden vores to isvintre) blomstrede det fra 15. oktober til 15. april og begyndte altså allerede, mens løvet havde høstfarver og sluttede først, da det nye løv var sprunget ud. I begyndelsen af marts var der dog 3 nætter med 6 frostgrader, og da forsvandt alle blomsterne - men som I kan se på billederne, er der masser af afventende blomsterknopper på de blomstrende grene, så 4 dage efter frosten, blomstrede træet videre, som om intet var hændt.
Se - med sådan et træ i haven kan man jo ikke bare lige springe vinteren over, vel?

16 kommentarer:

  1. Hej Marie- Louise. Det har du helt ret i. Mit står nu hjemme på parcellen og venter på at komme i jorden. Så det var virkelig fint du viste det i onsdags. Fremragende træ. Jeg ved endnu ikke om vi kan komme i dag, men jeg har fundet dit mobilnummer, så jeg skriver hvis ikke vi kommer. Min mand er lidt skidt, men vi håber han bliver bedre i løbet af dagen. Jeg skal nok skrive til dig, hvis ikke vi kan komme. Så bestiller jeg bare bogen på nettet. beklager virkelig ulejligheden.

    Bedste hilsner Lene

    SvarSlet
  2. Hej Marie - Louise
    Så fik jeg opklaret det lille mysterium. Jeg har nemlig lagt mærke til træer rundt omkring med de yndigeset blomster på :-)
    Jeg kan fortælle dig at jeg er vildt glad for min nye bog om storkenæb! den er meget lækker og indholdsrig - tak :-)
    Knus Gro

    SvarSlet
  3. Smukt træ, som straks blev sat på min planteønskeliste, som jeg er ved at opdatere i dag.

    SvarSlet
  4. Gode billeder.
    Smukt træ.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  5. Jeg synes bestemt ikke at vi skal springe vinteren over og da slet ikke når vi har så skønne vinterblomstrende træer og der skal også gerne være mulighed for at samle lidt kræfter indendøre og planlægge den kommende sæson:) Tak for et dejligt indlæg.

    SvarSlet
  6. Jamen altså...."popcorn træ" ;0) Det er tilsyneladende dem der skaber overskrifter i Århus i tiden ;0) Den blomstring her i januar ville jeg gerne være med på så måske man skulle overvej.......;0)


    Knus Dorthe

    SvarSlet
  7. Smukt træ på denne årstid :)

    SvarSlet
  8. Hej Marie-Louise

    Jeg faldt lige over nogle småting på din web-shop, så jeg laver en samlet bestilling i løbet af ugen :o)Manden min er i bedring. Måske tåler han ikke den friske luft ovre hos jer :o)

    Bedste hilsner

    Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre, han nyder at være hjemme :)
      Jeg afventer din bestilling - ha' en dejlig uge

      Slet
  9. Hej Marie-Louise.

    Sikke et flot træ.
    Jeg har et nordvest vendt skel, hvor jeg skal have plantet lidt forskellige træer og buske. Hvor højt bliver det oktoberkirsebærtræ, du skriver om her? Kan det tåle at stå vindudsat, ved du det?

    Mvh. Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Dét er nok ikke lige dér, du skal placere det. I 'de tykke bøger' står der, at det kræver en lun og beskyttet vokseplads! Men altså - hos mig står det jo lige ud til vejen og ikke synderligt beskyttet - men omvendt heller ikke voldsomt vindudsat. Hvis det står alt for udsat fryser de yderste grene ofte en del tilbage, og dermed bliver udviklingen ikke så god.
      Mit træ er podet på en 200 cm høj stamme, så det holder sig jo i en rimelig højde - men ellers bliver det normalt 3-4 meter. Er det flerstammet kan det nemt optræde som en kraftig busk - ellers som et lille træ med bred krone. De tynde grene er let overhængende - hvilket er med til at give træet et smukt, let og luftigt udseende.

      Det er værd at finde en lidt bedre placering til det skønne træ :)

      Slet
    2. Og sørg endelig for, at du kan se det indefra om vinteren...

      Slet
  10. Hej Marie-Louise

    Jeg skal lige høre dig til Oktoberkirsebæren. Mit er også podet på en stamme, men kun på 160 cm. stamme. Er det svært at holde i ave? Jeg har nemlig sat det et sted hvor jeg går fordi dagligt og det må gerne fylde, men helst ikke 17 meter i bredden :o)) Skal jeg mon finde en anden placering så?

    Bedste hilsner

    Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Jeg har endnu ikke haft behov for at begrænse mit træ - og kronen er vel blevet omkring 3 m i diameter på det bredeste sted. Det har stået der i 7 år, tror jeg.
      Har du et lidt forhøjet sted, det måske kan placeres? Ellers må du holde det lidt væk fra stien :)

      Slet
  11. Sikke smukke blomster - vidste ikke at de blomstrede når vinteren er mild - skøøønt :)

    Axox

    SvarSlet
  12. Herligt med blomstrende buske og træer på dene årstid.

    SvarSlet