fredag den 19. juli 2013

Et kig ned i kurven

Jeg har taget min høstkurv i brug igen. Der er nu for meget af alt det skønne i køkkenhaven til, at jeg lige kan bære det i hænderne ind til køkkenet.
Og jeg er vild med det. I dag blev det til salat, squash, agurker, drueagurker, gulerødder, mangetout-ærter, løg og ribs. Og min mand fik lavet en skøn salat og en variation over ratatouille med et stykke svinefilet som tilbehør ;)

 
Som kigget ned i kurven nok kun svagt afslører, har jeg gulerødder i flere farver: Orange, gule, hvide og violette. De er skønne, når de skæres i tern og blandes i salaten - både hvad angår smag og hvad angår farve. De smager ikke så 'kraftigt' og udpræget af gulerod som de søde snack-gulerødder, ("mere bare som en rodfrugt", sagde min mand! Undskyld, jeg kom altså til at grine...), så indtrykket er slet ikke, at det er en gulerodssalat!
 
Den gule smager bedst, er vi enige om. Det er sorten 'Yellowstone'. Den hvide 'White Satin' smager meget mildt, den orange 'Ideal Red' som en typisk, ikke-sød gulerod, ligesom den violette 'Purple Haze', som ser fantastisk ud med sit mørke ydre og orange center.
 
Squash har vi lige vel rigeligt af - 15 planter er der vel! Men så kan vi jo i høj grad tillade os at høste dem, mens de er små. De er trods alt lidt skønnere end de store... og går jo som små også fint i salaten - den gule især pga. farvepiftet.
 
De hvide ribs er jeg virkelig glad for. Og der er MANGE bær på min opstammede busk. Det er smart med hvide ribs, for hverken fuglene eller min yngste søn, ribs-elskeren Julius, har opdaget dem. De holder sig til de røde bær på nabobusken :) Smart, ik'? Og jo jo - jeg putter også lidt ribs i salaten. Det giver en herligt frisk smag.
 
Drueagurkerne burde være plantet ud i haven og give masser af små, tykke agurker. Men de står stadig i potterne (som heldigvis er relativt store) inde i orangeriet. Og vi plukker da de små, saftspændte bomber flere gange om ugen - så pyt værd med, de ikke kom udenfor og endte på glas. Vi nyder dem rå og friske til frokosten - og selv børnene er vilde med, at hjemmedyrkede agurker rent faktisk smager af noget!
 
Ha' en rigtig dejlig weekend - og skriv gerne en kommentar om, hvad DU høster lige for tiden :)
 

16 kommentarer:

  1. Yellowstone er en af mine yndlingsgulerødder. Jeg har ikke prøvet det men jeg tænker at den også kunne se godt ud i en gulerodskage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - det ville da blive en finere kage end med de markante orange strimler...

      Slet
  2. De første ormehuller er allerede begyndt at vise sig i vores gulerødder, så det er godt, vi får børnebørn på ferie i dag. Det er herligt at kunne hente de grønne/kulørte ingredienser i sin egen køkkenhave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har dækket med græsafklip og i øvrigt sat løg imellem også - måske er det derfor, jeg ingen orm har i mine gulerødder?

      Slet
  3. Ser skønt ud med sådan en kurv - i øjeblikket høster jeg agurker og tomater :-) God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mine tomater lader vente på sig - måske er de klar, når vi kommer fra ferie :)

      Slet
  4. Din høst ser lækker ud :-)

    Hos os er det kartofler, gulerødder, salat, persille og ærter der er mest af lige nu :-)Lidt røde ribs er det også blevet til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kartoflerne var vi færdige med 1. juli. Vi er jo ret mange om middagsbordet, så vi dyrker dem kun for at nyde de tidlige...

      Slet
  5. Hvor må det være dejligt at hente sine egne friske grønsager.
    Det er sikkert hyggeligt at gå med kurven og vælge af egen avl.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - man føler sig helt rig, når man sådan kan gå og indsamle :)

      Slet
  6. vi høster kirsebær, gulerødder, kartofler, agurker, tomater, ærter, røde stikkelsbær, pibeløg, hvide jordbær - det lige det jeg kunne komme i tanker om :)
    - det er dæl'me skønt med egne grønsager og frugt fra haven :)

    SvarSlet
  7. Nemli' - og jeg spiser også de hvide jordbær, du kom med. Børnene har ikke rigtig fået øje på dem (endnu - men de spiser så alle de røde skovjordbær), så jeg har dem for mig selv :D

    SvarSlet
  8. Ser lækkert ud med alle de hjemmedyrket grønsager.
    Måske skulle man ofre et blomsterbed og plante grønsager i stedet til næste år;D

    SvarSlet
  9. Hejsa. Min ex svigermor lavde altid rosengele, og det smagte fantastisk, men jeg synes nu ikke at hun havde så mange roser, så kan hun evnt ha blandet roserne med sammen med noget andet f.eks. Frugt? Hvor meget bliver der med din opskrift? Mvh Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte. Der bliver vist en god liter ud af det. Jeg har ikke noteret det på min opskrift, så det er et 'så-vidt-jeg-husker'-svar ;)
      Jeg tror, at anden frugt ville smage for meget igennem i forhold til roserne - de har jo en lidt 'sart smag'. Så hellere bare lave mindre portioner eller supplere op med kronblade fra et besøg ved strandens roser... Men bland bare farverne - du kan nærmest dufte på kronbladene, hvordan geléen ender med at smage :)

      Slet
  10. Den fine Høstkurv, hvor kan den købes ?,
    Mvh Lene

    SvarSlet